Įtraukusis ugdymas

Įtraukusis ugdymas – mokykla kiekvienam

               Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme, Valstybinėje švietimo 2013–2022 m. strategijoje, Geros mokyklos koncepcijoje (2015 m.) suformuluota perėjimo nuo švietimo visiems prie švietimo kiekvienam, suasmeninto ugdymo(si) ir mokymo(si) nuostata.

             2024 m. rugsėjį įsigaliojo Lietuvos Respublikos Švietimo įstatymo Nr. I-14895, 14, 21, 29, 30, 34 ir 36 straipsnių pakeitimas ir įstatymo papildymas 45 straipsniu, kurie numato, kad kiekvienam vaikui turi būti sudarytos sąlygos ugdytis artimiausioje ugdymo įstaigoje (darželyje, mokykloje) kartu su savo bendraamžiais. Pagrindinis dėmesys skiriamas specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių įtraukties klausimams.

             Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymąsi reglamentuojantys teisiniai dokumentai sudaro palankias sąlygas kiekvienam mokiniui ugdytis pagal jų poreikius ir galimybes bendrojo ugdymo mokyklose, užtikrinant švietimo pagalbą, lygias galimybes ir ugdymosi prieinamumą.

             Įtraukusis ugdymas – procesas, kuriame atsižvelgiama į mokinių socialinę, kultūrinę, mokymosi įvairovę ir remiamasi veiksniais, padedančiais nustatyti bei šalinti kliūtis mokymuisi ir dalyvavimui švietime.

             Specialieji ugdymosi poreikiai(toliau – SUP) – pagalbos ir paslaugų ugdymo procese reikmė, atsirandanti dėl išskirtinių asmens gabumų, įgimtų ar įgytų sutrikimų, nepalankių aplinkos veiksnių. Specialieji ugdymosi poreikiai – tai individualių ugdymosi poreikių grupė.

               Sėkmingo įtraukiojo ugdymo požymiai

  1. bendruomenės profesinis augimas: vadovo, mokytojų, švietimo pagalbos ir kitų specialistų kompetencijų stiprinimas taikyti įtraukiojo švietimo principus ir ugdymą mokykloje pritaikyti įvairių poreikių vaikams;
  2. įvairių ugdymosi poreikių turinčių vaikų kokybiškas ugdymas;
  3. saugi ir specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų mokymui(si) pritaikyta mokyklos infrastruktūra.

Tėvų klubas “Vilties svetainė”

                           Nuo 2023 metų sausio mėnesio mūsų mokykloje įkūrtas Tėvų klubas „Vilties svetainė“, skirtas tėvams, auginantiems SUP vaikus.

                           Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų (toliau – SUP) grupė yra itin skirtinga. Tai lemia tai, kad į ją patenka vaikai, turintys įvairių raidos sutrikimų: regėjimo, kalbos, raumenų ir kaulų sistemos, intelekto, su sunkiais emocinės-valinės sferos sutrikimais, įskaitant autizmo spektro sutrikimus. SUP vaikų skirtumų spektras yra itin didelis: nuo gana lengvai išgydomų sunkumų iki vaikų, turinčių negrįžtamą sunkią centrinės nervų sistemos pažeidimą.

                           Tėvų klubas organizuojamas kaip psichologinės, pedagoginės pagalbos ir palaikymo forma SUP mokinių ir vaikų su negalia šeimoms, kuriose sujungiamos pačių šeimų pastangos  bendrais veiksmais padėti vaikų vystymuisi ir ugdymui, siekiant atrasti komandinio darbo galimybes ir padidinti tėvų dalyvavimą vaiko gyvenime. Darbo su šeimomis pagrindas – noras padėti tėvams auginant ir socializuojant SUP vaikus ir vaikus su negalia. Šeima yra natūrali aplinka, užtikrinanti darnią vaiko raidą ir socialinę adaptaciją.

                           Tėvų klubo tikslas – psichologinio ir pedagoginio ugdymo pagalba didinti tėvų psichologinę ir pedagoginę kompetenciją psichofizinių sutrikimų turinčių vaikų ugdymo, raidos ir socialinės adaptacijos klausimais; įtraukti tėvus į bendradarbiavimą bendru požiūriu į vaiko auginimą ir ugdymą.

                           Užduotys:

•  padėti tėvams formuoti teigiamą, raidos sutrikimų turinčio vaiko asmenybės, suvokimą;

• plėsti tėvų viziją apie savo vaiko ugdymo funkcijas, susijusias su SUP ir negalią turinčiu vaiku;

• supažindinti tėvus su efektyviais tėvų ir vaikų sąveikos metodais, ugdymo technikomis, būtinomis koreguoti vaiko asmenybę;

• motyvuoti tėvus bendrauti su įstaigos švietimo pagalbos specialistais ir dalyvauti klubo „Vilties svetainė“ susirinkimuose;

• skatinti kontaktų su visuomene plėtrą, sudaryti galimybę bendrauti tėvams su panašių problemų turinčiais vaikais.

                           Tėvų klubo susitikimai vyks maždaug 1 kartą per 3 mėnesius.

                           Vieno susitikimo trukmė ir laikas nuo 45 minučių iki 1 valandos.

                           Tikimasi, kad pagrindinė grupės sudėtis bus pastovi, tai leis tėvams geriau suprasti pateiktą medžiagą ir motyvuos tėvus praktiškai panaudoti žinias mokant ir auklėjant vaikus namuose.

                           Susitikimuose dalyvaus įvairių sričių specialistai: psichologas, logopedas, specialusis pedagogas ir socialinis pedagogas, kurie padės praplėsti tėvų žinias apie SUP vaikų ir vaikų su negalia socialinę adaptaciją, integraciją, raidą ir kitais klausimais.

                           Klubo darbo organizavimo formos: apskritasis stalas, psichologinės dirbtuvės, mokymai, šeimos ugdymo patirties aptarimas ir kt.

                           Klubo susirinkimų struktūra:

Teorinė dalis – vykdoma gyvo dialogo forma(o ne paskaitos forma), tėvai gauna informaciją tam tikra tema susitikimo metu, užduoda klausimus, formuluoja problemas, aktyviai dalyvauja diskusijoje.

Praktinė dalis – apima technikų, požiūrių, metodų, padedančių išspręsti nustatytas problemas, įgyvendinimą.

Komunikacinė, interaktyvioji dalis – reiškia privalomą visų dalyvių sąveiką įvairiose specialiai sukurtose situacijose (žaidimuose, treniruotėse).

Grįžtamasis ryšys – tai apmąstymo momentas, etapas, kuriame visi Klubo dalyviai gali analizuoti gautą informaciją ir įspūdžius, dalintis mintimis ir jausmais. „Atsiliepimų“ stadijoje tėvai gali gauti nedidelį „namų darbą“ kito susitikimo tam tikra tema, bukletus, spaudinius su rekomendacijomis, užduotimis ir panašią praktinę medžiagą, skirtą panaudoti vaiko auginimo procese.                            Labai tikimės glaudaus bendradarbiavimo ir tėvų aktyvaus dalyvavimo.